Το ρεκόρ των γυναικών στη σκηνοθεσία έγινε το 2020. Έχουμε όμως δρόμο μπροστά μας
- 4 ΙΑΝ 2021
Οι γυναίκες στη σκηνοθεσία είναι ένα κεφάλαιο που μάς έχει απασχολήσει πολύ τα τελευταία χρόνια. Ξεκίνησε ως ένα μεγάλο παράπονο για την αδικία μεταξύ των δύο φύλων αλλά είναι ένα φαινόμενο που παρουσιάζει εξέλιξη (και δικαιοσύνη).
Τα νέα standards που έθεση η Ακαδημία των Όσκαρ για μεγαλύτερη συμπεριληπτικότητα των γυναικών αλλά και μειονοτήτων, έβαλε ένα λιθαράκι προς την εξέλιξη. Αν και έχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε μέχρι να φτάσουμε στην απόλυτη δικαιοσύνη μεταξύ των δύο φύλων ή στο να μην υπάρχει μισθολογική ανισότητα, η έρευνα που «τρέχει» τα τελευταία 20 χρόνια, μάς ενημερώνει για ένα ρεκόρ που σημειώθηκε το 2020 και δεν αφορά μόνο στη σκηνοθεσία.
Το Center for the Study of Women in Television and Film at San Diego State University μάς λέει ότι οι γυναίκες στη σκηνοθεσία μεγάλων ταινιών ανήλθε στο 16%, κλείνοντας μία χρονιά που τελικά δεν ήταν μόνο άσχημη. Αν το 16 σου ακούγεται λίγο, να σε ενημερώσω ότι το 2019, οι γυναίκες ήταν στο 12%, ενώ το 2018 η εκπροσώπηση έφτασε μόλις στο 4%. Άρα μιλάμε πράγματι για ρεκόρ και αλματώδη βελτίωση. Το κακό είναι ότι αυτό το ρεκόρ συνέπεσε με τη χειρότερη χρονιά για τον κινηματογράφο (και όχι μόνο). Με κλειστές τις αίθουσες και βραβεία που δόθηκαν διδικτυακά, δεν ήμασταν σε θέση να αντιληφθούμε αυτήν την τεράστια επιτυχία. Ταινίες όμως, όπως το Wonder Woman 1984, της Patty Jenkins δεν περίμεναν μέχρι το 2021 και βγήκαν διαδικτυακά.
Η μελέτη, με επικεφαλής τη διευθύντρια του κέντρου, Δρ. Martha Lauzen, ξεκίνησε πριν από περίπου 20 χρόνια. Φέτος όμως η έρευνα πήγε ένα βήμα παραπέρα. Ποιο είναι το ποσοστό των γυναικών που προσελήφθη ως προσωπικό στις ταινίες που γυρίστηκαν από τον Μάρτιο έως τον Δεκέμβριο του 2020;
Οι γυναίκες στις ταινίες το 2020
Στις ταινίες που είδαμε φέτος από το σπίτι, το 19% των σκηνοθετών, σεναριογράφων και παραγωγών ήταν γυναίκες. Συνολικά, το 16% ήταν γυναίκες στη σκηνοθεσία, αλλά αν μιλάμε για τις ταινίες που γυρίστηκαν στην καραντίνα, το ποσοστό ήταν κάτω από 10%. Άλλο ένα ενδιαφέρον στοιχείο που έδειξε η έρευνα ήταν ότι αν μία ταινία είχε γυναίκα σκηνοθέτη, το πιθανότερο είναι ότι η ίδια θα φρόντιζε να προσληφθούν γυναίκες σε καίριες θέσεις.
«Τα καλά νέα είναι ότι τα τελευταία 2 χρόνια βλέπουμε ένα αυξανόμενο ποσοστό των γυναικών. Αυτό από μόνο του είναι ρεκόρ και σπάει το ιστορικό που ήθελε αυξομειώσεις στα ποσοστά. Τα κακά νέα είναι ότι το 80% των ταινιών συνολικά δεν είχε μία γυναίκα σε σημαντική θέση», σημείωσε η Δρ. Lauzen. Η ανισορροπία παραμένει αλλά υπάρχει μικρή βελτίωση που μάλλον δεν θα έχει πισωγυρίσματα.